En mycket försenad uppdatering

Jo jag har latat mig när det gäller bloggen länge nu, vet inte riktigt varför den har känts tråkig men så har det varit iallafall.

Tänkte därför slänga in en uppdatering nu, med lite bilder från lägenheten. Så syns det iallafall att jag lever.


Vad som har hänt är att jag fått bort all tapet utom det understa lagret i rummet, jag har även tagit bort tapeten i hallen och tvättat alla ytor i köket. Nästa steg är att spackla och slipa ojämnheter på alla väggar, sedan ska taket i rummet tvättas. Jag väntar med det eftersom det kommer bli mest spackelslipning i rummet. När det till slut är gjort ska taket i rummet målas och golvet slipas. Medan parkettgolvet lackas/torkar, slipas igen och lackas/torkar sista gången ska kök och badrum målas, därefter ska hall och rum tapetseras och sist ska köket kaklas och nytt golv läggas i kök, hall och badrum. Över detta blir det också en del småjobb strösslade.

Jepp, "nytt golv" i badrum, kök och hall. Jag har bestämt mig för att lägga in en trall på golvet i badrummet för att dölja det hemska golvet. Enkelt att göra och sabbar inte fuktskyddet på något sätt. Man får leva med att trallen behöver lyftas ur och golvet under göras rent ett par gånger om året. Men med så liten yta och trall i delar som lätt lyfts upp ser jag det inte som något problem. I kök och hall kommer jag lägga in nåt sorts laminatgolv, troligtvis, det beror på hur ful den nuvarande mattan är när allt är klart.

Nu har jag även slarvat bort en helg till eftersom jag valde att åka hem till Hälsingland och svågerns 35-årsfest, men det var en mycket trevlig helg så det var värt det. Jag inbillar mig att jag kommer hinna klart innan det är dags att flytta in... Jag får dock acceptera att jag får leva hela september utan internet hemma, någon inflyttning i augusti är inte möjligt. Men i slutet på september blir det dags. En och en halv månad...

Någonting oroande som jag upptäckt är att valvet till köket var otroligt fult spacklat, jag gick på det med kniv och slippapper för att jämna ut det hela, vilket medföljde att stora delar av "utjämningen" av valvet föll av. Så för tillfället är det en skarp kant istället för en avrundning på ena sidan.

Antingen jämnar jag ut detta och behåller valvet, eller så sågar jag ut hela historien och gör om det till en fyrkantig öppning istället. För tillfället lutar jag åt den andra lösningen, men det handlar väl om hur jag hamnar i tiden och hur mycket jag orkar ta mig för...


Här följer lite bilder på spektaklet:

Slutresultatet av tapetrivningen i rummet, det absolut första lagret tapet som satts upp i lägenheten är framme, på denna tapet syns den första spacklingen, som till 90% är intakt. Endast en viss mängd spackling borde krävas för att få det här tapetserbart.


Här syns det näst understa lagret tapet i hallen, det var såpass enkelt att få bort tapeten till dett stadie att jag nöjde mig med det. Röklukten bör minska tillräckligt så här.


Avslutningsvis kommer lite bilder på de ovärderliga verktyg jag använder mig av:

En gammal Volta dammsugare, inte särskilt mycket fart i den, men det räcker så länge man tömmer påsen med jämna mellanrum.


När renoveringen är klar kommer det vara dessa två älsklingar som räddat min rygg, mina armar och resten av min kropp från att falla i bitar och/eller gå av på mitten. Till vänster ett skaft med munstycke för fästning av sandpapper, ovärderlig för slipning av större ytor, detta skaft kommer även användas för målning av tak och andra större ytor (dörrar) som ska rollas. Till höger står skaftet med tvättsvampen som används för att tvätta tak och väggar, även detta mycket bra att ha när större ytor ska tvättas, även om munstycket är krökt på ett något otillfredsställande sätt.


Här har vi en salig röra av verktyg. Slagborr, skruvmejslar, såg, hammare, vattenpass, tänger, kniv, ja allt jag kan tänkas behöva när jag far omkring i lägenheten.


Sådär, det var en liten uppdatering. Det närmaste som kommer hända är inte så värst spännande, spackling och slipning, småjobb. Jag kommer väl ta lite bilder men vi får se om jag väntar med en uppdatering tills det verkligen hänt något intressant att titta på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0