Nytt kök, senaste modet

Ja sådärja, då var första renoveringshelgen avklarad. Jag kom kanske inte så värst långt, men det som gjorts har fungerat bra, vilket alltid är positivt!

Jag började med att tvätta badrummet med målartvätt, och jäklar vilken skillnad det syndes i taket, helt galet. Jag försökte ta bilder men det blev inge bra, plus att jag tror att det är bäst för Syster ysters mentala och Kennys fysiska hälsa att hon inte får se hur skitigt ett tak kan bli. Då skulle hon tvinga Kenny att tvätta taken en gång i veckan ;)
Sen testade jag att måla våtrumstapeten i ett litet hörn, och makalöst nog verkar det fungera! Wieee, happy me. Imorgon ska jag ringa en hantverkare och boka in en titt och lämning av offert, ska kolla om det går att slipa golvet i rummet och vad de skulle ta för det, kommer titta på badrummet i samma veva. Förhoppningsvis säger han inte att badrummet är helt slut och allt måste rivas ut pga risk för vattenskador. Är det lugnt så tar jag risken att måla alltihop, det kan inte bli sämre än vad det är.

Badrummet torkat och badkar utplockat, vägg provmålad nere till höger.


Sen gick jag på köket, rev ut den andra hemska bänkskivan och funderade en lång stund på hur jag skulle få ut kylskåpet för att göra ren och måla väggen bakom. Det är helt mysko, elementet är ivägen för kylskåpet, så enda sättet att få ut det är att plocka loss elementet! Fattar inte hur de fick in det, kylskåpet är nytt så det har inte stått där sen bygget. Jag antar att de faktiskt stängde av vattnet och tog loss elementet och sedan satte tillbaka det. Lyckades inte ta någon bild som illustrerar hur trångt det är åt kylskåpet, men så här ser det otroligt fina köket ut utan bänkskivor och plastskit på väggen (ja jag insåg till slut att spisen inte är ett smart ställe att lägga verktyg på, tror inte det hann bli någon skada...):



En arbetskamrat kom över för att hjälpa till att bära ner badkaret till förrådet, och han lyckades övertala mig att riva loss bänkskåpet vid kylen (mellan kyl och spis) för att flytta det några centimeter och i ett slag lösa dels kylskåp-för-nära-väggen problemet och det faktum att spisen har flera centimer bredare hål än den behöver. Det innebär att jag inte kan uppgradera till en fullstor spis och ugn, men det är fan mer värt att ha ett kylskåp jag kan flytta på utan att plocka loss elementen (!) än att kunna köpa en större spis om jag vill.

Resultatet:

Bänkskåpet har drattat på ändan:

Och betongen kom fram! Nu börjar man känna sig riktigt hardcore-renovator här :P

I bilden ovan syns också (på mattan som sticker ut under spisen) hur stor glipan mellan spisen och bänkskåpet var. Ca fyra centimeter, dessa räcker precis till att frigöra kylskåpet från elementet. Frågan är väl om jag ska försöka lägga in en matta under kylskåpet (den som låg där hade definitivt sett bättre dagar...) eller bara ställa det på betongen, matta är nog tvunget för att undvika att det ser förjävligt ut om man ser in i nån springa. Men då måste jag hitta en 1x1 meter plastmatta i samma mönster som den som ligger där, alternativt lägga in helt nytt golv i hela köket.

Jäklar vad kul det är att riva saker! :D Mycket lärorikt, men det går ju inte utan att man gör sina misstag. Jag har redan räknat ihop två ganska stora missar. Den första angående bänkskivorna, jag ångade på av bara farten och började riva i en bit som jag inte skulle ha rört, dels för att den helt enkelt inte går att få bort på ett enkelt sätt, och dels för att jag inte ens från början behövde ta bort den...

Här syns öppningen under den längre bänkskivan, antar att den är till för typ diskmaskin eller nåt, för mig kommer det dock stå en mikrovågsugn på en hylla där. Men vad som syns till vänster är listen som den gamla bänkskivan vilade på, jag började riva den och insåg för sent att den mer eller mindre kemiskt bundit sig till brädan den är spikad i. De har väl limmat, igen!, jag börjar hata lim. Dessutom hade den listen som sagt kunnat användas till den nya bänksskivan, så det var en väldigt onödig miss. En massa jobb för att få bort den bara för att skruva upp en nya likadan...




Min andra miss har jag inget foto på, men den var inte mindre korkad. Jag rev lite i skräphögen och plockade upp toalettpappershållaren jag rivit bort från badrummet. Ur den gled metallocket vilket landade i golvet och gjorde ett stort jack. Jag antar att det hade varit smart att skydda golvet med nåt innan jag började riva och slita...


Pust, då är jag alltså igång på riktigt. Vi får se vad som händer efter hantverkaren varit och tittat, jag kan ju inte måla innan jag vet om det är tätt eller inte. Så jag antar att nästa jobb är att skära till mattan under spisen litegrann för att passa in bänkskåpet på dess nya plats, borra hål i betonggolvet, köra ner plugg, dra fast reglar och fästa bänken i reglarna. Borra hål i betongväggen och dra in plugg och skruv där också. Den här gången kommer det åtminstone sitta intelligent med skruvar så man inte behöver vara trollkarl för att få loss skiten (Vi trollade genom att helt enkelt slita tills det släppte...). Tapeten i rummet kan jag ge mig på innan jag vet om de ska slipa golvet, men jag kan inte tvätta taket innan jag vet om de kommer damma ner det igen.

Jepp, det var helgens rapport. Simma lugnt.

Kommentarer
Postat av: Kenny

Vilken framfart i lgh.



Tack för att du tvättade taket =D

2009-06-09 @ 20:29:38
URL: http://kyd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0