Tapet-massakern

Det ligger döda tapeter över hela golvet i rummet, och jag har inte ens fått ner hälften än. Det här kommer ta sin lilla stund...

Men det går framåt iallafall, även om det inte blir så perfekt som man oftast hoppas på när det gäller väggar och tapeter. Det sitter tre tapeter på väggarna, vit texturtapet, rosa slät tapet och underst nån grå historia som verkar tapetserad vid bygget då den ligger bakom flera lister, bland annat delar av fönsterkarmen(!). Rivningen går sådär, på ena stället går det finfint att spalta texturtapeten (riva loss det yttersta lagret) och på nästa ställe följer både rosa och grå tapet med... Så jag har mycket jobb framför mig med de här väggarna. Först riva ner, sen jämna ut, sen tapetsera om.
Jag har även rivit ner två mystiska lister som varit övertapetserade, i ett hörn satt en list och i taket utefter ytterväggen satt en annan. Båda var där för att dölja synnerligen breda glipor i väggen, rätt in i isoleringen. Kan inte förstå varför de inte bara klämde in nån bräda i springorna istället för att spika upp lister på det där viset. Det är exakt samma grej i köket, så jag kommer antagligen riva ner de också. Så svårt kan det inte vara att peta in en passande bräda och spackla igen springor...

Helgen gick åt i stort sett helt och hållet till tapetrivande, fipplade endast litegrann i köket och städade ut en del skräp. En provning med nya positionen för bänkskåpet och kylen visade att det kommer funka mycket fint. Nu gäller det bara att skaffa plugg och skruv som passar och sedan lyckas borra hål rätt ner i betonggolvet...

Hantverkaren lät bekymrad över att jag jobbar om dagarna och inte kan sitta i lägenheten och vänta på att han ska dyka upp, så han skulle "kolla upp" om han kunde komma och titta på lägenheten efter fyra någon dag, sen dess har jag inte hört från honom. Så jag ska ringa imorgon igen, den här gången får jag väl säga att jag kan gå från jobbet typ när som helst. Annars lär det aldrig hända något...

Har inga nya bilder nu, hade ingen kamera i helgen och det har heller inte hänt något särskilt intressant. Tar nya bilder när jag kommit lite längre. Nästa helg är det ju midsommar så då kommer jag inte göra ett dyft i lägenheten, men jag ska försöka klämma in lite tapetrivning på eftermiddag/kväll den här veckan.


Jag kan ju avslöja lite planer, nu när jag ändå sitter här och skriver och inte har så mycket att säga.


Kök:
Måla om alla luckor och lister, vita (med tanke på "gulningen" av allting blir det nog att måla varenda vit detalj).
Byta ut alla handtag, nå nytt modernt tjosan.
Kakla, svart rektangulärt kakel (har ingen aning om var jag kan köpa det, men det lär ju gå att hitta...).
Måla väggar och tak, vita.
Bänkskivor i ek.
Antagligen nya vägg-golv-lister.


Kök+Hall:
Nytt golv, om pengarna räcker till/jag får ett ryck...
Eventuellt såga upp "valvet" mellan hall och kök och öppna upp hela väggen (kanske går att förstå vad jag menar om man tittar på bilderna...) Detta skulle innefatta omdragning av el och tvinga mig att lägga nytt golv, två tunga nackdelar.


Hallen:
Måla väggarna vita.
Fixa upp garderobsdörrar och garderobsinredning. Vitt, lika handtag som i köket.
Antagligen nya vägg-golv-lister.


Badrum:
Måla väggar och tak vita.
Måla golvet grått.
Nytt badrumsskåp, matchande krokar, pappershållare, toalettsits(!) och dörrkarm(!). (Eventuellt ek även här, men det får bli vad jag än hittar som jag gillar).
Troligen ny blandare och duschslang till dusch/badkar.
Eventuellt nytt handfat (sprucket...).


Rummet:
Måla taket vitt.
Tapetsera väggarna, nån neutral tapet, enfärgad, typ vit. (hade helst bara målat, men med röklukten och texturtapeten var ju detta omöjligt)
Eventuellt slipa golvet, om det inte är för dyrt att anlita/för svårt att göra själv.
Nya vägg-golv-lister.


Och det här inbillar jag mig att ska gå på ca 20000 riksdaler? ... man kan ju alltid drömma...

Nu är det läggdags, jobb imorgon. Gonatt.

Kommentarer
Postat av: Kenny

fy fan, du har att göra asså.

2009-06-15 @ 00:18:33
URL: http://kyd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0