Ättika, pengar och ångest

Bah, ättikabehandlingen kommer ta mycket längre tid än jag hoppades. Jag har varit och kikat i lägenheten och fortfarande, trots en stark  ättikastank, så bryter röklukten igenom. Så nu tror jag planen är att låta den stå tills den förångats helt... men det lär ju ta ett par år. Så jag får väl avbryta när jag tröttnat på att bara gå och släpa fötterna efter mig.

Jag fick idén att måla över våtrumstapeter och golv i badrummet, "det borde ju finnas någon färg som passar" tänkte jag och började gilla idén. Gick till den lokala färgaffären och försökte få lite råd, alltid svårt att få svar när man inte vet vad man ska fråga, så det gick ju sådär halvdant. Jag kom iallafall fram till att måla på våtrumstapeten inte stöds av någon målare eller färgaffär. Det kan gå bra, det kan gå åt helvete... Så det kanske inte är så smart att prova.
Men färg för att måla över alltihop skulle kosta mig en dryg tusenlapp, nästa "billiga" alternativ hamnar närmare en tiotusenlapp istället, så visst fan vore det skönt om jag kunde måla istället.

Jag måste kolla med bostadsföreningen om stammarna är nyligen bytta eller renoverade också... För nu har jag minsann lärt mig vad stammar är! Från att aldrig veta ett dugg vad det snackas om och anta att det har något med husets "stammar" som i reglar och bärande väggar att göra, till att med hjälp av google lära sig att det är avlopp, vatten och el man pratar om. De kan också ha egna stammar, vattenstam, elstam och avloppsstam, typ. Det är inge kul om jag nu gör något med badrummet och det sen kommer fram att nästa år ska stammarna minsann bytas, i vilket fall mitt badrum måste rivas ut igen.

Sen är den stora frågan om jag vågar göra badrummet själv, på ett "fackmannamässigt vis"... eller om jag ska fega ur och hyra in nån, att anlita någon dubblar ju genast priset, och den tanken gillar jag inte.

Fan jag önskar jag kunde lita på att det funkar att måla, bara måla allting vitt skulle göra det så mycket bättre. Problemet med målningen är att mjukmedlet i plasten kan vandra från plasten till färgen och hindra färgen från att torka ordentligt, vilket resulterar i en konstant kladdig vägg.

Bah... och inte vet jag riktigt vad jag ska göra med kök, rum och hall heller. Hallens väggar är det teoretiskt möjligt att bara måla över tapeterna och låtsas som inget hänt. I köket måste det dock rivas, alternativt försöka spackla utanpå den nu övermålade tapeten, vilket låter jäkligt dumt. Rummet måste också rivas, så det är väl på nåt sätt några säkra punkter. men vad ska jag göra när jag klöst ner tapeterna? Måla eller tapetsera? Målning kräver antagligen mest underarbete, men det är nog ingen större skillnad. Tapeter kanske jag är värdelös på att sätta upp, målning känns svårare att misslyckas med.

Och allt det här sitter jag och grubblar på innan jag ens genomfört den stora tvättningen och sett hur saker och ting ser ut rena :)

Oh just ja, fönstren behöver lite jobb, några karmar som packat sina saker och rest till fjärran land, en antaligen på grund av att fönstret stått öppet länge och det snöat och regnat in, vattenskador... aldrig bra. Skit också...

Jaja... man kan väl säga att det går framåt. Jag tog ut den enorma högen med reklam idag och satte upp en "ingen reklam tack" skylt - ett problem mindre iallafall *tummen upp*.


Nu ska jag leka med nåt spel, har inte bestämt vilket, imorrn blir det första spaningen på vad Finspång har att ge i uteliv, dubbeldans på hotellet, en våning disco, en våning dans. Eller som jag är rädd för, en våning Öppna Förskolan och en våning Jurassic Park. Hade jag varit religös hade jag bett er be en bön för min skull.

Kommentarer
Postat av: Kenny

Haha, jasså vilken video menade du då?

2009-05-30 @ 10:26:20
URL: http://kyd.blogg.se/
Postat av: Angelica

"en våning Öppna Förskolan och en våning Jurassic Park" Hahaha!



Det är ju lite kinkigt med att renovera vårutrymmen själv. Gör man det själv och man sedan får en vattenskada så får man inte ut något på försäkringen. Anlitar du en professionell firma så får du ut på försäkringen. Vi anlitade en riktig hantverkare när vi fixade vårt badrum, vågade inte chansa.

2009-05-30 @ 11:09:59
URL: http://mjam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0