Planen - Del 1

Jag ska sätta mig och planera själva renoveringen när jag får tid nån gång, ska även leta rätt på tips och råd inför renovering. Eventuellt försöka få lite siffror för vad det skulle kosta om det är något jag inte vågar göra själv.

Efter första inspektionen har jag iallafall kommit fram till dessa punkter:


Rummet



Golv
Parkettgolv, ser ganska okej ut. Ska först och främst rengöras och skrubbas. Sen behöver det eventuellt slipas.

Väggar
En betongvägg, tre gipsväggar. Texturerade tapeter, alltså tapeter med mönster som så att säga "sticker ut" från tapeten. Väldigt nerfläckad och skadad och massvis med hål från både skruv och spik. Det stora problemet med texturen är att det inte går att spackla över hål och skador och sedan måla eller tapetsera över. Min gissning är att allt måste rivas ner.

Tak
Smutsigt och missfärgat, måste tvättas och kanske även målas. I övrigt inga större problem.

Fönster
Några lister som måste fixas, persiennerna behöver bytas ut. Fönsterhakar och lite andra småsaker behöver fixas. Färgen verkar okej.

Dörr
Eventuellt ska jag ställa ner dörren i förrådet, dörrkarmarna ser inte helt fräscha ut så de behöver kanske målas om.


Köket




Golv
Plastmatta i en ljus "fejk-parkett" stil, ser helt okej ut. Förhoppningsvis räcker det att tvätta av den.

Väggar
Här två betongväggar och två gipsväggar, med störst yta för betongväggarna. Övermålade tapeter, med en extra tapetbård halvvägs upp på väggen. Kommer troligen även här vara tvungen att riva ner, om det inte går att fuska med spackel och måla över på nåt sätt. Det hela ser inte enormt illa ut och skulle kunna lämnas, men det finns några hål och lite ojämnheter.

Tak
Samma historia som taket i rummet, kanske räcker med en tvätt, kanske behöver målas.

Fönster
Även här ungefär samma som i rummet, persiennerna ser dock lite bättre ut.

Köksbänk
Bänkar av laminatskivor, fula som stryk, dessa måste bytas ut mot nåt trevligare i riktigt trä. Väggen är vattenskyddad med hjälp av nån hemsk plastskiva som sitter halvt fast. Aboslut bäst vore om det blev kaklat, men om jag lyckas göra det är en annan fråga. Skåpluckorna behöver målas om, lite nya finare handtag vore inte helt fel.

Vitvaror
Kyl och frys är helt nya, jättefina. Spisen är äldre, men ren och fin, ser ut att duga. Det finns plats för diskmaskin, men det kommer jag inte skaffa.


Hallen

Golv
Samma golv som i köket, ser ut att vara okej.

Väggar
Två i gips/trä och två i betong. Flera skruv och spikhål, en halvdassig tapet som behöver tapetseras över eller målas över, vad som än kan tänkas funka bäst.

Tak
Samma historia som i rummet och köket.

Garderober
Det finns fyra garderober med inte alltför inspirerande insida, kommer antagligen byta ut "inredningen" i dessa. Dörrarna är också väldigt hårt åtgångna, handtagen har ramlat av eller gått sönder.


Badrummet



Badrummet är ett stort problem, det ser värre ut än jag inbillade mig när jag bestämde mig för att ta lägenheten, det luktar även gammalt unket badrum. Något som förhoppningsvis beror på oanvända avlopp... Våtmatta och våttapet, inget kakel. Risken är att det blir dyrt, dyrt, dyrt...

Golv och väggar
Fläckvist rejält missfärgade. Borde egentligen bytas ut mot nytt eller kakla alltihop. Element och vattenledningar är målade i en hemsk, vitbeige, smutsgul färg. Det finns ingen taklampa, endast ett lysrör i badrumsskåpet. Det måste fixas, eftersom badrummet inte har några fönster blir det väldigt mörkt utan rejäla lampor.

Toalett, handfat, badkar
Ser tillräckligt fräscha ut. Vill kanske byta badkar mot dusch. Det beror på vad som kommer fixas till där...



Det första steget i renoveringen är att testa ättika för borttagning av röklukten. Tanken var att jag skulle göra det över helgen som varit, men det blev tidsbrist och jag var tvungen att skjuta upp det. Det kommer göras de närmaste dagarna, uppföljning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0