Excelnörden har talat

Japp, då har man spenderat större delen av söndagskvällen med excel, fipplandes och picklandes med tabeller och siffror för att räkna ut exakt hur mycket/lite man egentligen sparar på olika mobilabonnemang och om man väljer att betala telefonen direkt eller sprida ut det på månadsavgift istället.

Jag gillar verkligen att sitta och leka med excel, vet inte vad det är som är tillfredsställande men roligt är det. Det är klart resultaten är ju alltid jäkligt intressanta också.

Jag har räknat på tele2 abonnemang, Snackis och Kompis. På två telefoner Nokia 6730 och HTC Hero, priser från www.katshing.se. Och hur mycket man egentligen sparar på telefonpriset när man tar ett abonnemang och betalar av telefonen per månad. För att sammanfatta resultaten kan jag säga att man sparar mest pengar om man tar en lång bindningstid men struntar i förhöjd månadsavgift.

Men då sparar man ändå knappt nånting, max för HTC Heron var 337 kr, om man binder sig i 24 månader men betalar för telefonen direkt, tar man avbetalning på telefonen sparar man endast 187 kr. Detta beror på att tele2 tar ut en engångsavgift på 150 kr för att initiera månadsavbetalningen! Så till alla er som fortfarande tror att ni verkligen får en billigare telefon när ni betalar den med månadsavgift: Tyvärr, det blir inte många kronor.

För Nokian sparade man lite mer, hela 525 kr om man binder sig 24 månader och betalar allt på en gång.

Så jag är ungefär lika oimponerad som jag var från början, dock hade jag inställningen att man inte sparade nånting alls, så det var åtminstone en positiv uppenbarelse jag fick av det här.


Jag fick ännu en insyn i hur jag verkligen vill ha en större datorskärm av det här också. Det är ett helsike att sitta med flera fönster och försöka föra över information mellan excel och firefox på en liten skärm. Min riktiga skärm(19") har ju gått sönder så jag sitter på en reservskärm nu (17"), så det ska bli skönt sen när jag köper min 22" widescreen med 3D glasögon som jag ska ha :D (jajamensan, 3D! eller ja stereoskopisk 3D, så det är ju inte äkta).


Och ja, om det inte framgår så är jag på jakt efter en ny telefon, min gamla har börjat bryta ihop. Styrspakgrejen fungerar var tredje gång och ibland hänger sig hela telefonen. Den är ju typ fem år gammal också så det är väl dags att byta. För tillfället är det Nokia 6730 Classic som är alternativ 1. Jag vill inte ha en telefon som kan ta över världen alldeles på egen hand, jag vill ha en telefon jag kan ringa och skicka sms med.
Men jag har bestämt mig för att en GPS och synkning med googles kalender är något jag vill ha. Och från de kraven tillsammans med att jag vill ha en ganska nätt telefon har det blivit denna. Det känns ganska bra, jag ska till affär imorgon och se om jag kan få peta lite på ett exemplar.
Någon smartphone med touchscreen vill jag inte ha, men ett alternativ som har seglat runt är Nokia E52 (en smartphone utan touchscreen), mest för att den har bra batteritid, är tunnare än 6730 och ser lite bättre ut. Tyvärr verkar det vara en jäkla massa problem med den telefonen, nästan som om var tredje exemplar är trasigt och måste bytas om man tittar på trenderna på forum runtom internet. Och en sån telefon vågar jag inte köpa.


Nya glasögon ska jag köpa också, och kläder behöver jag. Jag börjar närma mig en spenderarperiod igen. Så ni som undrar vad ni ska köpa för födelsedagsresent och julklapp till mig: Bry er inte, jag köper mina egna juklappar i år :D

Hmm telefonen hamnar på ~2000 kr, skärm + 3D ~5000 kr, glasögon uhm ~4000? kr kanske. Lite kläder på det så är jag snart uppe i en månadslön... jaja, pengar är till för att spendera.


Nu ska jag gå och lägga mig är det tänkt, så jag är pigg till jobbet imorrn. Och föresten så är alla klockor faktiskt omställda! Jag fixade det inatt efter partajet på hotellet, så för en gångs skull har jag inte gått runt en hel dag och haft fel tid...

Sov så gott!


PS, någon renovering har det inte blivit av de senaste veckorna, jag får se när jag kommer igång igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0