Framsteg

Jag måste ställa mig själv frågan vad jag hade tänkt med den här bloggen.
Från början var faktiskt tanken att den skulle uppdateras regelbundet med intressanta reflektioner om mina framsteg och problem, och till viss del så började det väl kanske så. Men inte helt oväntat så spårade det ur och uppdateringarna började dröja med flera veckor, lika som själva arbetet dröjde med flera veckor.
Det är väl jag i ett nötskal, men det känns ändå irriterande att jag inte kan hålla ens vad jag själv planerar.

Hur som helst, det börjar närma sig inflyttning nu, på söndag är det flyttdags och jag kommer få fortsätta med renoveringen efter inflyttning. Därav kommer bloggen inte dö i oktober utan leva vidare fram till den dagen då jag verkligen är klar, när nu än det kan tänkas bli. När jag väl kommer dit är det nog dock fram med giljotinen, galgen och slaktmasken och bara välja avrättningsmetod. Jag lär inte orka driva en blogg där jag bara babblar om mig själv och min vardag.

Men jag har iallafall gjort framsteg. Hela lägenheten hade garanterat kunna varit klar om jag jobbat istället för att lata mig, men nu kommer det sluta med att rummet och badrummet är klart vid inflyttning, bortsett från lite mindre detaljer som lister och dylikt.
Rummet och hallen är tapetserade och golvet är lagt i rummet. Tapeten har jämnat ut sig lite mer nu när hela rummet är färdigt, det ser helt godkänt ut. Golvet i rummet blev mörk valnöt, laminatgolv med inbyggd "foam", så enkelt det bara kan bli att lägga med andra ord. Jag är riktigt nöjd med hur det blev, så det är något att glädjas över. För nyfikna själar kommer här ett par bilder på rummet:



Golvet var som sagt väldigt enkelt att lägga, jag fick hjälp av en arbetskamrat som nyligen lagt golv i sin lägenhet. Vilket var en jäkla tur för jag hade ingen aning om hur man skulle göra, det var enkelt när man visste, men det kan bli väldigt fel om man inte vet hur man ska göra.
Det ska såklart upp golvlister på det här någon dag, men jag hinner inte ge mig ut och leta lister just nu. Troligen blir det vita och tråkiga, men jag hade tänkt försöka hitta något annat som passar.

I hallen har de bruna, mörka och hemska garderoberna fått en ljusare betoning med helvitt, och i hallen är det tapetserat med lika tapet som i rummet. Jag hade kunnat välja en annan men jag orkade inte bry mig, det är så lite väggyta i hallen så jag kände att det kan gott vara lika. På första bilden nedan skymtar också dörren till köket till vänster, där jag rivit ner det provisoriska valvet som tidigare ägare satt upp. Valvet bestod av tillsågade bitar som helt enkelt spikats upp i originaldörröppningen, så det blir inga problem att snygga till med lister.



Just för tillfället håller jag på med badrummet, jag har målat tak och väggar med två strykningar hittills och det verkar bli vitt och fint. Jag har detaljmålning i alla hörn och kanter plus bakom rör, element och porslin kvar att göra. I köket ligger badrumsdörren och får en restaurering, vitt hela vägen. Allting ska bli ljust, fräscht och luftigt.

Här syns hur otroligt gul tapeten blivit av rökning och slitning. På ställen där tapeten varit skyddad av exempelvis plastskydd för eluttag ser man att tapeten från början var rosa...

Badrumsdörren, det syns inte på bilden men den behöver en andra strykning med färg för att bli bra. Förhoppningsvis lyckas jag dölja alla små skavanker som uppstått genom åren.

I badrummet ska jag också måla rör och element som gulnat på samma hemska sätt som tapeterna. Jag hoppas att jag hinner klart med detta innan söndag då jag flyttar in. Blir det riktigt trångt med tid får jag väl duscha på jobbet några dagar. All färg i ett våtrum måste ju torka åtminstone några dagar innan man spolar vatten för fullt på det, för säkerhets skull.

Sådär, där kom en uppdatering, mycket av jobbet är flera veckor gammalt och borde ha skrivits in här för längesen, men nu har ni iallafall sett det.


Bah, jag orkar inte läsa igenom det här, det får vara fel om det är det.


Kommentarer
Postat av: Angelica

Tänkte du på dina kära syster när du skrev för nyfikna själar? :) Men det där ser ju ut att bli bra det där brorsan! :)

2009-09-26 @ 12:43:01
URL: http://mjam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0